پیش بینی شده 2 متغیر تفاوت فردی بر روی متغیر های درونی تأثیر گذارند. لذت خرید و گرایش به خرید بدون برنامه پیش از این اولین مورد بدون ارتباط با خرید بدون برنامه بود در حالی که دومین مورد اینچنین نبود. با این فرض ممکن است یک خریدار بیش از دیگران از چند مقوله خرید لذت ببرد این متغیر در درون یک مقوله خرید مورد ارزیابی قرار می گیرد. این متغیر به عنوان یک متغیر تفاوت فردی تعریف شده است. برای مثال بلنگر و کرگانکار(Bellenger and Korgankar, 1980)  اشاره به افرادی کردند که همچون خریداران تفریحی از خرید لذت می برند. آن ها دریافتند که این مشتریان زمان بیشتری را صرف خرید می کنند. بنابراین چناچه یک شخص به طور کامل از خرید کردن لذت ببرد، احتمالا”زمان بیشتری را برای آن صرف می کند و در هر موقعیت خاص از خرید مسرورتر می گردد.

دومین متغیر تفاوت فردی، گرایش به خرید بدون برنامه ( IBT )است. افراد بر اساس این متغیر با هم فرق دارند. کربینگ، گرایش به خرید بدون برنامه ( IBT )را بدین صورت تعریف کرده است:

« تمایل به پاسخگویی سریع در مقابل یک محرک بدون تعمق و ارزیابی پدیده ها ».

فردی با IBT بالا احتمالا”در معرض هرچه بیشتر درگیرشدن با مغازه گردی است به خاطر تأکید مثبت و مععمول که بلافاصله روی نمایش رفتار دریافت شد.

تأثیرمتغیرهایموقعیتیبیرونی

2 متغیر موقعیتی مهم را در رفتار خرید پیشنهاد می کنیم. اولین متغیر میزان زمانی است که خریدار احساس می کند در ان روز دارا می باشد این با فشار زمانی فرق دارد چنانچه همه چیز در شرایط یکسان باشند افرادی که زمان بیشتری دارند بیشتر پرسه می زنند. دومین متغیر میزان پول در دسترس است که بر احساسات فردی تأثیر گذار است. به طوریکه فقدان زمان و پول موجب احساس منفی می گردند. به علاوه احساس برخورداری از پول موجب ایجاد احساس مثبت و تأثیر مثبت روی خرید بدون برنامه می گردد. 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.