هدف از مديريت زنجيره تأمين، مديريت کل زنجيره تأمين از تأمين‌کنندگان تا توليد‌کنندگان، خرده‌فروشان و مشتريان نهايي است وتأکید بر برآورده ساختن مؤثر تقاضای مشتریان و سود آور بودن زنجیره تأمین است.  

مديريت زنجيره تأمين سه هدف مهم را دنبال مي‌کند:

  • کاهش حجم موجودي‌ها
  • افزايش سرعت معاملات از طريق تبادل داده‌ها در زمان مناسب
  • افزايش ميزان فروش از طريق در نظر گرفتن نيازهاي مشتريان

مدیریت زنجیره تامین به دنبال آن است که به سطح بالایی از اثر بخشی و کارایی دست پیدا کند. اثر بخشی مستلزم زنجیره های عرضه است که مؤثرترین ترکیب سازمان ها را فراهم می کنند. کارایی مستلزم عمل کردن زنجیره تامین در بالاترین سطح ممکن کارایی است (کرونز و لمب، 1385، 43).                           

 کسب اقلام مناسب مورد نیاز مصرف کنندگان یا تولید آن در مکان مناسب، زمان مناسب شرایط مناسب و هزینه مناسب اغلب فراسوی توانایی و کنترل فردیشان می باشد. در عرض همکاری، هماهنگی و سهیم شدن اطلاعات بین تولید کنندگان، تأمین کنندگان و توزیع کنندگان با هدف ایجاد جریان کالاها و خدمات به سوی مشتریان ضروری است.

در زیر پنج بخش اصلی مدیریت زنجیره تامین می آید: 

1 – برنامه ریزی: این بخش استراتژیک مدیریت زنجیره تامین می باشد.
مدیریت منابعی که جهت برآوردن نیاز مشتری برای محصول و یا سرویس شما استفاده میشوند، نیاز به برنامه ریزی استراتژیک دارند. بخش عمده برنامه ریزی و پیاده سازی مجموعه مقیاسهایی است برای نظارت بر زنجیره تامین بطوریکه، بهینه و مقرون بصرفه بوده و کیفیت و ارزش مورد نظر مشتری را تامین کند. 

2- منابع: تامین کنندگانی را که محصولات و خدمات مورد مصرف برای ساخت محصولات و خدمات شما را در اختیارتان قرار میدهند انتخاب کنید. روندهای قیمت گذاری، تحویل و پرداخت به این تامین کنندگان را مشخص کرده و مجموعه ای از مقیاسهای نظارت و بهینه سازی ارتباط با آنان را فراهم آورید. سپس روندهای مدیریت انبار شامل دریافت مرسولات، بازبینی وانتقال محصولات و خدمات را به خط تولید خود به علاوه نحوه اختیار دادن پرداخت به تامین کننده را مشخص کنید. 

3- تولید: فعالیتهای لازم جهت تولید کنترل کیفی، بسته بندی و آماده سازی جهت ارسال مرسوله را برنامه ریزی کنید. سطح کیفیت، خروجی تولید و بهره برداری کارگران و کارمندان را اندازه گیری کنید. 

4- ارسال: این بخش اکثرا” تدارکات نامیده میشود در این بخش شما باید دریافت سفارشات مشتریان را هماهنگ کنید و شبکه ای از انبارهای کالا آماده کنید و روشهای حمل کالا به مشتری و پرداخت را انتخاب کنید.  

5- ارجاع: بخش اشکالات زنجیره تامین شبکه ای را برای مرجوع ساختن کالاهای معیوب و تولید از طرف مشتریان فراهم آورید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.