دانشنامه بازاریابی اولیه خرید تفننی را به سادگی خرید بدون برنامه توصیف کرد با این وجود نقص های زیادی دارد و در دانش نامه مورد نقد قرار گرفته است. یک تعریف از خرید تفننی این است که بدون برنامه بوده و مشمول تجربه کردن یک اضطرار در خرید می باشد. این اضطرار به طوراتفاقی و ناچارا پیش می آید و غالبا اجتناب ناپذیر است. تعریف روک در مورد خرید بدون برنامه بدین صورت است: ” چنانچه یک مشتری ناگهان با یک اضطرار شدید و اکید برای خریدی فوری مواجه می گردد.” کم کم این تعریف را بسط می دهیم خرید بدون برنامه یک خرید ناگهانی و فوری بدون هیچ قصد و پیشینه می باشد که یا در مورد یک مقوله محصول خاص یا دستیابی به یک اقدام خرید ویژه است. این موضوع پس از پیشامد یک اضطرار در خرید پیش می آید و بدون هیچ بازخوردی نیاز به فوریت دارد. آن مشمول خرید یک مقوله ساده نیست بلکه چیزی است که در خانه چندان موردنیاز نمی باشد. تعریف ما نشان می دهد که خریدار پیش از ورود به حوزه خرید و کسب یک اقدام با برنامه همچون خرید برای کسی که قصد خرید چیزی را نداشته است نیز مشمول ایده بدون برنامه می باشد که مربوط به اقدام ناگهانی و بدون توجه کامل به پیامدها می باشد. نهایتا از آنجا که به عنوان یک  پیشاهنگ در اقدام طبق تعریف ذیل مجبور به یک خرید بدون برنامه می شویم روی آن متمرکز می شویم.

بطور کلی اکثریت تحقیقات روی خربد بدون برنامه، متمرکز بر جوانب موقعیتی مؤثر بر خرید بدون برنامه شده است. برای مثال روک (Rook, 1987) در فعالیت مقدماتی اش بنیاد اصلی  خرید بدون برنامه را کشف کرد و بعدها روی تاثیرات طبیعی مؤثر بر آن متمرکز شد. گاردنر و روک(1988Gardner and Rook, ) در مورد تاثیرات خرید بدون برنامه به آزمایش و مباحثه پرداختند. اخیرا”خرید بدون برنامه به عنوان یک متغیر تفاوت فردی ( لذت خرید و تمایل به خرید بدون برنامه ) که احتمالا”بر روی افراد در موقعیت های گوناگون تأثیر گذار است مورد توجه قرار گرفته است.

این تحقیق در حقیقت تحقیق بومی شده یا توسعه ای خانم ها SHARON E.BEATY از دانشگاه Alabama و M.ELIZABETH FERRELL از دانشگاه Southwestern Oklahoma در زمینهء خریدهای بدون برنامه می باشد که توسط محققین در شهر تهران اجرا شده است. هدف از این تحقیق این است که پیشینه های مهم در خصوص خریدهای بدون برنامه را هرچه کامل تر مدل بندی کرده و بازگو کند. 

محققین بر روی یک سری پیشینه های بیرونی مشمول 2 متغیر موقعیتی ( متغیر زمان و پول ) و 2 متغیر تفاوت فردی ( لذت خرید و گرایش به خرید بدون برنامه ) متمرکز می شوند. که این متغیر ها بر روی یک سری از متغیرهای درونی مشمول احساس مثبت ومنفی، اضطرار به خرید بدون برنامه و نهایتا”این که آیا خرید بدون برنامه رخ می دهد یا نه تأثیر گذارند. این مدل روی داده های حاصل از پاسخگویان بازار قبل از خرید و بعد از خرید آن ها به بررسی پرداخته است. هدف محقق از انجام این نوع تحقیق ، توصیف عینی واقعی و منظم خصوصیات یک موقعیت یا یک موضوع است.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.