مغازه گردی، بررسی اجناس خرده فروشی برای تفریح و یا به منظور کسب اطلاعات می باشد که بدون لزوم فوری به خرید صورت می گیرد.در دانشنامه به مبحث گشت و گذار توجه کمی شده است. بابین داردن و گریفین توجه زیادی به اهمیت لذت خرید داشته اند.در واقع اظهار شده است که گشت و گذار یا خرید بدون قصد معینی احتمالا” در مقایسه با دست یابی به محصولات مورد نیاز از اهمیت بیشتری بر خوردار می باشد و می تواند تجربه بسیار شیرینی را فراهم آورد. بنابراین گشت و گذار می تواند احساس خوبی را برای مشتریان به ارمغان آورد این ااحساس های مثبت می تواند به عنوان تأثیر مثبت معنا شود که محدوده احساس اشتیاق، تحرک و تیزهوشی را نشان می دهد. احساس منفی در مقابل احساس مثبت می باشد که مشمول ناراحتی و مشغولیت مشمئز کننده است و از یک سری روحیات آزار دهنده همچون عصبانیت، تنفر، جرم، ترس و غیره برخوردار می باشد.

جاربو و مک دانیل (Jarboe and McDaniel, 1987) دریافتند که گشت و گذار در مقایسه با مابقی از خریدهای بی برنامه- تری برخوردارند. مغازه گردی یک مؤلفه اصلی در فرایند خرید بدون برنامه می باشد. همین که یک فرد بیشتر بگردد و گشت بزند، با محرک های بیشتری مواجه خواهد شد که احتمال مواجه شدن با اضطرارهای خرید بدون برنامه را افزایش می دهد.

احساس اضطرار به خرید بدون برنامه موجب می گردد که توجه روک به طور ناگهانی به طرف احساس نیاز به خرید مبذول گردد. با این وجود گرچه غالبا”یک اضطرار یا خواسته به طور اکید وشدید احساس می شود و گاهی هم غیر قابل اجتناب ، اما همیشه جدی گرفته نمی شود در واقع افراد برای کنترل روی این خواسته از استراتژی های بسیاری استفاده می کنند.

وینبرگ و گاتوالد (Weinberg and Gottwald, 1982)  اظهار می کنند که احساس اضطرار به خرید بدون برنامه، یک حوزه تمایلی است که در مواجهه با یک شئ در محیط برایمان رخ می دهد.

هوک و لوانشتین (Hoch and Loewenstein, 1991) اظهار داشتند همین که خواسته پیش بیایید تمایل مشتری تغییر می- کند. بنابراین گشت و گذار درون مغازه سبب می شود با محصولات دوست داشتنی مواجه شوند و مجبور به خرید شوند که چشم پوشی از آن کار دشواری است . همچنین هوک و لوانشتین(Hoch and Loewenstein, 1991) اظهار کردند که خرید کردن منجر به خرید هرچه بیشتر می گردد. این نشانگر لحظه ای است که در آن اضطرار های اضافی در مقایسه با اضطرارهای پیشین با سرعت بیشتری مورد توجه قرار گیرند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.